فرق نایلون و سلفون

امروزه برای بسته‌بندی انواع کالا‌ها و محصولات در صنایع مختلف از پلاستیک‌هایی نظیر نایلون و سلفون استفاده می‌کنند. همین امر باعث می‌شود، محصولات از نظر بهداشتی در معرض آلودگی‌های محیطی قرار نگیرند. به‌ خصوص محصولات عرضه شده در صنایع غذایی و آرایشی که رعایت اصول بهداشتی برای آن‌ها بسیار ضروری است. علاوه بر موارد ذکر شده، بسته‌بندی مناسب کالا‌ها موجب حمل‌ و‌ نقل آسان و محافظت آن‌ها در برابر صدمات احتمالی می‌شود. شاید بسیاری از مردم با تفاوت سلفون و نایلون و انتخاب هر یک از آن‌ها برای رفع نیاز‌هایشان، آگاه نباشند و این موضوع ساده برای آنها به یک بحث رایج و گیج‌کننده تبدیل شده باشد. در مقاله سلفون چیست به معرفی انواع سلفون بسته بندی و کاربردهای آن پرداختیم و در مطلب پیش رو به منظور درک بهتر و انتخاب مناسب‌ترین گزینه با توجه به نیازی که دارید، توضیحات کاملی در رابطه فرق نایلون و سلفون در اختیار شما قرار میدهیم. با ما همراه باشید.

 

فرق نایلون و سلفون در چیست؟

نایلون از نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن سبک تولید میشوند و به دلیل استحکام کششی بالا و قابلیت ارتجاعی که دارد در صنایع حمل و نقل، بسته‌بندی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که سلفون از پلی پروپیلن (PP) تولید می‌شود و به علت شفافیت بسیار زیادی که دارد در بسته‌بندی مواد غذایی به کار می‌رود.

سلفون از گستره دمایی بالایی برخوردار است، از همین رو قابلیت استفاده بیشتری نسبت به نایلون دارد. از مزایای نایلون می‌توان به قابلیت شکل دهی آسان آن اشاره نمود، برخلاف سلفون که به راحتی شکل نمی‌گیرد. مقاومت بالای سلفون در برابر حرارت نسبت به نایلون باعث شده گزینه بهتری جهت نگهداری مواد غذایی به شمار بیاید. یکی از دلایل تمایز سلفون با نایلون، شفافیت بسیار بالاتر و بافت به نسبت خشک آن است. این محصول به سبب ترکیب با مشتقات پلیمری و نوع ساخت بسیار محکم است و به سادگی و با دست پاره نمی‌شود.

اما به طور کلی اساسی ترین فرق سلفون با نایلون در مواد اولیه، فرآیند تولید و کاربرد آن‌ها است. در ادامه این مطلب به بررسی این موارد و معرفی انواع نایلون و سلفون، ویژگی ها و کاربردهای هر یک از آن‌ها میپردازیم تا با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

فرق نایلون و سلفون در مواد اولیه

اولین تفاوت سلفون و نایلون در مواد اولیه ای است که برای تولید آنها استفاده میشود. نایلون‌ها از پلی‌اتیلن سبک (LDPE) و پلی اتیلن سبک خطی یا به اختصار LLDPE تولید میشوند و از پرمصرف‌ترین پلیمر‌های جهان هستند که در دسته بزرگترین ضایعات پلاستیکی قرار می‌گیرد و در صنعت بسته‌بندی کاربرد‌های فراوانی دارند، در صورتی که سلفون از پلی پروپیلن PP ساخته می‌شود و از خصوصیات مهم آن می‌توان به قابلیت دوخت‌پذیری بالا و مقاومت در برابر حرارت اشاره نمود.

مواد اولیه نایلون که به صورت گرانول شده وجود دارد از چگالی پایینی برخوردارند و به همین علت نایلون نسبت به سلفون نرم‌ تر بوده و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. اما مواد اولیه سلفون چگالی بالایی دارد و جنس آن‌ به خشکی می‌زند.

 

فرق نایلون و سلفون در فرآیند تولید

دومین فرق نایلون و سلفون در فرآیند تولید هر یک از آنها است . فرآیند تولید نایلون شامل ذوب کردن مواد اولیه، سرد کردن، شکل دهی و تبدیل به رول‌ها می‌شود. ابتدا مواد اولیه طبق فرمولی که هر تولیدکننده برای تولید محصولات خود از آن استفاده می‌نماید، با یکدیگر ترکیب و داخل دستگاه اکسترودر (یک دستگاه صنعتی محفظ و ماردون شکل است که مواد گرانولی را با نیروی حرکتی و حرارتی به داخل هدایت نموده و هنگام خروج با فشار از انتهای دستگاه، محصولی خمیری یا نوار شکل تولید می‌کند.) ریخته می‌شوند. در این مرحله که به آن اکسترود می‌گویند، روزنه‌ها و منافذ باز از بین می‌روند و مواد اولیه موجود به لایه نازکی از نایلون تبدیل خواهند شد. سپس نایلون به وسیله وزش باد توسط خرطوم هایی که در اطراف Extruder هستند، سرد شده و حالت چسبندگی که دارد را از دست می‌دهد. در ادامه نایلون‌ها برش داده شده و به صورت رول در می‌آیند.
اما در فرآیند تولید سلفون، مواد اولیه با گریدهای مختلف با یگدیگر ترکیب شده و سپس درون قیف مخصوص تولید سلفون ریخته می‌شوند. در مرحله بعد این مواد به سمت سیلندر ماردون هدایت می‌شوند و با حرارت سیلندر ذوب می‌گردند. در ادامه نیز مواد به انتهای سیلندر ماردون جایی که قالب دستگاه قرار دارد، می‌روند و در انتها سلفون با سایز و ضخامت مورد نظر از دستگاه خارج می‌شود. این خروجی از درون آب رد می‌شود تا حرارت آن کاهش پیدا کند. در نهایت سلفون ها با استفاده از غلتک‌های موجود برای رول شدن به انتهای دستگاه هدایت می‌شوند.

 

تفاوت نایلون و سلفون در کاربرد

نایلون به دلیل موارد استفاده گوناگونی که در فعالیت‌های روزمره دارد، مفیدترین ماده مصنوعی محسوب می‌شود. در صورتی که فقط صنعت پلی‌اتیلن مد نظر باشد، نایلون کاربرد گسترده‌ای در اغلب صنایع و مشاغل از جمله صنعت بسته‌بندی، صنعت کشاورزی، صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی دارد. یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های نایلون تولید جوراب ساق بلند زنانه در صنعت جوراب بافی است. این ماده همچنین در تولید پارچه و الیاف، پوشاک، ساخت کف‌پوش، تولید فیلم‌های جمع‌شونده و تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که کاربرد نایلون بسیار وسیع‌تر از موارد عنوان شده است.

کاربردهای نایلون در صنعت بسته‌بندی:

  • نایلون خیاری برای بسته‌بندی خیار، هویج، بادمجان و…
  • نایلون چاپی برای بسته بندی و تبلیغات
  • بسته‌بندی پشتی
  • بسته‌بندی پنیر پیتزا
  • بسته‌بندی سس‌های فله‌ای
  • بسته‌بندی قند، شکر، نمک
  • بسته‌بندی چای
  • بسته‌بندی خاک

سلفون دارای بی نهایت نوع و کاربرد است و بسته به نوعش کاربرد آن متفاوت است. ولی عمده‌ترین موارد کاربرد آن به عنوان سلفون بسته‌بندی مواد غذایی، خشکبار و گل است. همچنین از این محصول به عنوان روکش برای میز منازل، تالارها و رستوران‌ها استفاده می‌کنند. جنس سلفون‌های رومیزی به نسبت سلفون‌هایی که در بسته‌بندی مواد غذایی و حبوبات استفاده می‌شود، ضخیم‌تر است. علاوه بر مواردی که ذکر شد سلفون در زمینه‌های دیگر نیز به کار می‌رود که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

کاربردهای سلفون در صنعت بسته‌بندی:

در ادامه به معرفی انواع نایلون و سلفون و کاربرد هر یک در صنایع مختلف می‌پردازیم تا با تفاوت سلفون و نایلون بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی انواع نایلون

نایلون عریض

این نوع نایلون‌ها در عرض زیاد و ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و به نایلون کشاورزی یا نایلون گلخانه‌ای هم معروفند. این محصول در بخش کشاورزی و ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارد. در صنایع کشاورزی برای کشت مالچ، مسقف کردن محل پرورش قارچ و یا به عنوان پوشش سقف گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش ساختمان‌سازی نیز به منظور عایق کاری و یا تشکیل فونداسیون ساختمان می‌توان آن را به کار گرفت. عایق‌بندی کف استخر‌ها و محافظت بار خودرو‌های سنگین در برابر برف و باران از دیگر کاربرد‌های آن است. نایلون‌های عریض در دو نوع یو وی و غیر یو وی و به شکل رول تولید می‌شوند. این رول‌ها بسته به نوع استفاده در ضخامت‌های مختلف و به صورت تک لایه تا پنج لایه تولید می‌شوند.

 

نایلون حبابدار

این نوع، نایلون‌هایی هستند که حباب‌ها یا بالشتک‌های پر شده از هوا روی سطح آن‌ها وجود دارد. این مدل جزو بهترین نایلون‌های محافظت‌کننده به شمار ‌می‌روند که به عنوان ضربه گیر و عایق عمل نموده و با پوشش‌دهی محصولات حساس و شکننده از شکستگی و یا ضربه خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. استفاده از نایلون حبابدار برای بسته‌بندی کالا‌ها در هنگام حمل و نقل روشی مقرون به صرفه است. این محصول در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی به صورت رول، شیت، پاکت، کش دوز و سه بعدی تولید می‌شود.

 

نایلون شیرینگ

شیرینگ‌ها، یکی از پرکاربردترین نایلون‌های مورد استفاده در صنعت بسته‌بندی هستد. از خصوصیات بارز این محصول، جمع شوندگی در اثر گرما است. زیرا نایلون شیرینگ نسبت به حرارت و افزایش دما حساس است و در دمایی بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه تغییر حالت داده و به اصطلاح جمع می‌شود. این نوع نایلون در انواع چند لایه و تک لایه تولید می‌شود و در حوزه بسته‌بندی کاربرد دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان کالا‌ها را وکیوم نمود.

 

نایلون استرچ

نایلون استرچ یا پالت بند یکی از پرکاربردترین انواع پلاستیک بسته‌بندی در صنایع است که جهت بسته‌بندی محصولات و کالا‌ها در ابعاد بزرگ به کار می‌رود. ویژگی منحصر به فرد نایلون‌های استرچ، قابلیت کشسانی چسبندگی و لاستیکی آن هاست. این نایلون‌های شفاف در دو نوع استرچ غذایی و استرچ پالت بند موجود هستند و با دو کاربرد خانگی و صنعتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. استرچ غذایی در مصارف خانگی جهت ایجاد پوششی برای مواد غذایی تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از آلوده و فاسد شدن مواد غذایی محافظت کند. استرچ پالت بند نیز به منظور سالم رساندن محصول به دست مشتری کارایی دارد.

 

نایلون پشت چسب دار

نایلون چسبدار با خاصیت چسبندگی که دارد در بسته‌بندی محصولات متنوع استفاده می‌شود. این محصول جهت حفاظت از سطح کالا‌های حساس در برابر خش و ضربه مناسب است و بر روی سطوح گوناگون شیشه‌ای، چوبی، استیل، سرامیکی و غیره قابل استعمال است. این نایلون چسبنده به سادگی بر روی کالا نصب شده و جدا کردن آن نیز بسیار ساده است. این نمونه از نایلون را می‌توان روی صفحه نمایش گوشی‌های تلفن همراه، تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی مشاهده نمود. از دیگر کاربرد‌های این محصول می‌توان به حفاظت از بدنه و درب کابینت‌ها در کابینت‌سازی و همچنین محافظت از قسمت‌های مختلف خودرو مانند سپر در صنعت خودروسازی اشاره کرد.

 

معرفی انواع سلفون

سلفون متالایز

سلفون متالایز یا OPP به شکل آلومینیومی و براق وجود دارد، که یک طرف آن بدون چاپ و طرف دیگر آن قابل چاپ است. این سلفون پشت نقره‌ای برای بسته‌بندی مواد غذایی و مواد خوراکی به کار می‌رود و علاوه بر محافظت از محصولات باعث زیبایی آن‌ها نیز می‌شود. متالایز در برابر انواع حلال‌ها مقاوم بوده و از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.

 

سلفون صدفی

سلفون پشت صدفی که از BOPP یا پلی پروپیلن ساخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین انواع پلاستیک بسته‌بندی است. این سلفون در حالت عادی شفاف و بی‌رنگ است ولی با افزودن برخی از عناصر می‌توان ویژگی‌های ظاهری آن را تغییر داد. این محصول دارای یک طرف شفاف و یک طرف صدفی است و برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و نگهداری از آن‌ها در محیط‌های سرد کاربرد دارد. برای بسته‌بندی بستنی، مواد غذایی منجمد و نیمه آماده از این سلفون استفاده می‌شود.

 

سلفون حرارتی

سلفون‌های حرارتی یک لایه چسب بر روی خود دارند که وجود این لایه باعث میشود بر اثر مواجه شدن با حرارت، حالت چسبندگی پیدا کنند و در صنعت چاپ جهت پوشش دادن سطوح چاپی کاربرد دارند. سلفون حرارتی علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی به محصول می‌دهد، باعث جلوگیری از آلودگی و حفاظت صفحات چاپی می‌گردد. برای حرارت دادن به این سلفون از دستگاه حرارتی مخصوصی استفاده می‌شود.

 

تولید انواع نایلون و سلفون بسته بندی توسط چابک پلاست

کارخانه چابک پلاست یکی از بزرگترین قطب های تولید محصولات پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی در ایران است که به تولید و فروش عمده سلفون و نایلون برای بسته بندی انواع کالاها و مصارف مختلف میپردازد. برای استعلام قیمت و درخواست تولید سفارشی بر اساس نیاز خود با شماره 02135000035 با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *