سلفون چیست؟ معرفی انواع سلفون بسته بندی و کاربردهای آن

سلفون یک ماده پلاستیکی مقرون به صرفه ، شفاف، براق و با استحکام کششی خوب است که با توجه به خواص منحصر به فرد آن کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. این ماده یک ترموپلاست یا گرما نرم کریستالی است به این معنی که در اثر گرما دیدن و با اعمال حرارت بدون اینکه تغییر شیمیایی در آن ایجاد شود ذوب می شود و به خاطر شکل کریستالی خود بعد از اینکه به دمای ذوب رسید به حالت سیال و جاری درمی‌آید و می توان چندین بار آن را ذوب و دوباره به صورت جامد درآورد یا به آن شکل داد. این پلیمر به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت بسته بندی از طریق پلیمریزه شدن پلی پروپیلن یا به اختصار pp بدست میاید. (پلیمر به معنی درشت مولکول میباشد و پلیمریزه شدن به فرایند تشکیل زنجیرهای پلیمری گفته میشود.)


پیشنهاد مطالعه بیشتر : فرق نایلون و سلفون


 

انواع سلفون بسته بندی

در یک دسته بندی کلی می توان انواع سلفون بسته بندی صنعتی را به سه گروه اصلی تقسیم کرد:
سلفون بر پایه پلی پروپیلن ، سلفون حرارتی و سلفون استرچ

سلفون بر پایه پلی پروپیلن

این نوع سلفون ابتدا به صورت فیلم پلی پروپیلن تولید میگردد ، منظور از فیلم پلی پروپیلن لایه ی نازک و شفاف پلاستیکی است که یکی از انواع پر مصرف پلیمرها در دنیاست. سپس از فیلم تولید شده میتوان ورق یا سلفون کیسه ای بدست آورد.
این نوع پلاستیک سلفون انواع گوناگونی دارد که شامل موارد زیر است :

  • سلفون pp ( که سلفون ایرانی هم نامیده میشود)
  • سلفون ترس یا ترس بافان، که خود شامل 3 نوع opp ,bopp و cpp میباشد

سلفون چیست؟ معرفی انواع سلفون بسته بندی و کاربردهای آن

سلفون pp

pp یا سلفون ایرانی از مواد اولیه پلی پروپیلن درست شده است . پلی پروپیلن به دلیل بلند تر بودن طول زنجیره های پلیمریش نسبت به پلی اتیلن از نقطه ذوب بالاتری برخوردار است و به همین دلیل کاربرد گسترده تری دارد.
سلفون ایرانی نسبت به سلفون ترس از کشسانی بیشتری برخوردار است و کاربرد زیادی در بسته بندی های روزمره مانند پوشاک، مواد بهداشتی و آرایشی ، خشکبار ، آجیل و… دارد. این سلفون ها با توجه به کاربرد با ضخامت های مختلف تولید میشود، به عنوان مثال از نوع ضخیم آن در بسته بندی آجیل و خشکبار و از نوع نازک آن در بسته بندی قاشق و چنگال رستورانی استفاده می گردد.


پیشنهاد مطالعه بیشتر : سلفون pp چیست؟ ( معرفی ویژگی های ظاهری ، کاربرد ها و نحوه تولید )


سلفون ترس

ترس یا ترس بافان ارتقا یافته ی سلفون ایرانی است و دارای استحکام بالایی است اما میزان کشسانی کمتری نسبت به سلفون ایرانی دارد.

سلفون های ترس خود به سه دسته تقسیم میشوند:

  •  Opp خلاصه شده کلمه orient polypropylene میباشد که نوع تغییر یافته سلفون pp است که نسبت به pp کمتر کش میاید. سلفون های opp ضخیم میباشند و تا دمای نرم شدن ( قبل از ذوب ) حرارت داده میشوند و سپس از یک جهت کشیده میشوند تا به ضخامت دلخواه برسد. بهترین مثال برای کاربرد opp استفاده از آن در تولید سلفون های پشت چسب دار است که در شامپو ها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار میگیرند.
  •  Bopp یک ورق ضخیم میباشد که تا نقطه ی نرم شدن ( قبل از ذوب) حرارت داده میشود، سپس در دو جهت طولی و عرضی به اندازه ی 300 الی 400 درصد کشیده میشود، به همین دلیل به آنها سلفون دو محوره هم میگویند که همین امر موجب بالا تر رفتن استحکام Bopp میگردد و مقاومت آن را در برابر تغییر شکل افزایش میدهد. Bopp کاربرد بسیار زیادی در بسته بندی مواد غذایی مثل بسته بندی گز، شکلات و … دارد.
  •  Cpp که فیلم های پلی پروپیلن بدون جهت هستند در یکسری خواص مانند آب بندی، دوخت پذیری ، تحمل هوای سرد نسبت به bopp برتری دارند همین امر موجب میشود که از آنها در جهت بهبود خواص در لمینیت کردن با دیگر لایه ها استفاده شود. Cpp به صورت لمینت شده با دیگر لایه ها  برای تولید بسته بندی کلوچه ، حبوبات و … کاربرد دارد.

 

انواع ترس در حالت اولیه بی رنگ و شفاف هستند ولی با لیمینیت کردن یا اضافه کردن عناصری میتوان آنها را به حالت های مختلفی مانند متالایز، صدفی، اتوکلاو، لب چسبدار تولید کرد.

  •  متالایز : از پاشیدن پودر آلومینیوم به روی ترس بدست می آید . بسته بندی پلاستیکی متالایز از نفوذ نور به داخل بسته جلوگیری میکند به همین دلیل کاربرد فراوانی برای بسته بندی مواد غذایی مثل بسته بندی چیپس و پفک دارند.
  •  صدفی: با اضافه کردن مستربچ سفید به مواد اولیه ی ترس ، سلفون صدفی تولید میشود که کاربرد زیادی در بسته بندی مواد غذایی دارد.
  •  لب چسب دار: در سلفون ترس میتوان از چسب های جامد با پهنای خیلی کم استفاده نمود ، که معمولا از این نوع چسب ها در لبه سلفون استفاده می کنند که حالتی شبیه به لبه پاکت نامه به آن می دهد . همین امر باعث افزایش سرعت و سهولت در فرآیند بسته بندی و در نهایت منجر به کاهش هزینه نیروی انسانی میگردد .
  •  سلفون اتو کلاو: پلیمریزه کردن این سلفون به گونه ای است که زنجیره های طویل تری از پلیمر وجود دارد که باعث افزایش نقطه ی ذوب آن میشود. ازاین نوع نایلون سلفونی در استریلیزه کردن وسایل پزشکی در دما و فشار بالا استفاده میشود.

 


پیشنهاد مطالعه بیشتر :

سلفون opp چیست؟

سلفون cpp چیست؟

Bopp چیست؟

تفاوت سلفون opp و cpp و bopp و PP و نحوه تشخیص آن‌ها


سلفون حرارتی ( شیرینگ )

به طور کلی پلاستیک های حرارتی به دو نوع شرینگ پلی اتیلن و و شرینگ pvc (سلفون حرارتی) تقسیم میشود.

سلفون حرارتی که به شرینگ pvc هم معروف میباشد از مواد اولیه pvc تشکیل شده است و در برابر حرارت خود را جمع میکند و به دور محصول میپیچد. سلفون های حرارتی نسبت به شرینگ پلی اتیلن ظاهر به شدت شفاف و براق تری دارند ولی خاصیت کشسانی آنها نسبت به شرینگ پلی اتیلن کمتر است و هر یک از آنها کاربرد های متفاوتی دارند.
به عنوان مثال استفاده از شرینگ پلی اتیلن در مواقعی کاربرد دارد که محصول نسبتا سنگین تری شرینگ میشود مثل شیرینگ آب معدنی و کاربرد شرینگ pvc در بسته بندی سیگار ، عطر ، محافظ حرارتی کنترل تلویزیون و … میباشد.

شرینگ pvc نسبت به شرینگ پلی اتیلن به گرمای کمتری نیاز دارد تا خود را جمع کند و به راحتی با سشوارهای صنعتی شرینگ میشود به همین منظور در بسته بندی های کوچک مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد.
به طور کلی پلاستیک های نازک حرارتی باید در فضای خنک نگهداری شوند به همین منظور چابک پلاست به عنوان تولید کننده سلفون حرارتی مکانی سرد برای نگهداری آنها در نظر گرفته است.

سلفون استرچ

استرچ ها بر پایه ی پلی پروپیلن نیستند و با مواد اولیه ی Pvc یا پلی اتیلن تولید میشوند اما در بین مردم به اشتباه با نام سلفون نامیده میشوند. استرچ کشسانی و چسبندگی بسیار بالایی دارد به همین علت قابلیت چاپ روی آن وجود ندارد و اکثرا به عنوان بسته بندی نهایی برای جلوگیری از نشست گرد و غبار یا پک کردن استفاده میشود. استرچ شامل دو نوع صنعتی و غذایی است که استرچ غذایی با مواد اولیه pvc و استرچ صنعتی با پلی اتیلن تولید میشود.

استرچ غذایی

برای نگهداری ، جلوگیری از خرابی و نشست گرد و غبار بر روی مواد غذایی از استرچ غذایی استفاده می گردد این محصول از ضخامت کمتری نسبت به استرچ صنعتی برخوردار است و از مواد اولیه ی Pvc بدست میاید اما به اشتباه در بین مردم به سلفون معروف است. زنجیره های مولکولی استرچ غذایی به گونه ای است که هوا را از خود عبور میدهند که همین امراز کپک زدن ناشی از رطوبت مواد غذایی جلوگیری میکند.

استرچ صنعتی

استرچ صنعتی که با نام استرچ پالت بند هم شناخته میشود بر پایه ی مواد پلی اتیلنی میباشد و همانند استرچ غذایی به اشتباه به سلفون معروف است . استرچ صنعتی برای بسته بندی و پک کردن محصولات و کالاهای مختلف استفاده میگردد و به عنوان بسته بندی نهایی به دور محصول پیچیده شده و مانع از جا به جایی و افتادن آن میشود. استرچ صنعتی فود گرید نیست و همچنین هوا را از خود عبور نمیدهد به همین دلیل نباید با مواد غذایی به صورت مستقیم در تماس باشد.

چابک پلاست به عنوان تولید کننده استرچ صنعتی برای بالاتر بردن کیفیت تولیدات خود از مواد اولیه ی LLDPE پتروشیمی امیر کبیر استفاده میکند.

تولید و فروش انواع سلفون بسته بندی توسط کارخانه چابک پلاست

چابک پلاست به عنوان کارخانه تولیدکننده محصولات پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی به تولید و فروش عمده سلفون بسته بندی در تمامی انواع آن که در این مقاله به آنها اشاره شد می پردازد. تولید محصولات چابک پلاست با بهترین مواد اولیه و با قیمت استثنایی بر اساس نیاز مشتریان انجام میشود. برای استعلام قیمت و درخواست تولید مطابق با نیاز خود با شماره 02135000035 با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *