تفاوت سلفون opp و cpp و bopp و pp

سلفون بسته بندی بر اساس ویژگی‌های ظاهری، کاربرد و نحوه تولید، انواع مختلفی دارد که در مقاله سلفون چیست؟ به معرفی انواع و کاربردهای آن به صورت کامل پرداختیم.

از انواع سلفون های پرکاربرد که برای بسته بندی کالاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند میتوان به 4 نوع opp و cpp و bopp و PP اشاره کرد که همگی از جنس پلی پروپیلن اند و تفاوت آنها در روش تولید، خصوصیات فیزیکی و کاربرد آنها است.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با تفاوت سلفون opp و cpp و bopp و PP و نحوه تشخیص آن‌ها از یکدیگر صحبت کنیم و به مقایسه میزان کشسانی و کاربردهای هر یک از آن‌ها بپردازیم. اما لازمه پرداختن به این تفاوت‌ها این است که در ابتدا بدانیم pp ،cpp ،opp ،bopp به چه معنی است. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با چابک پلاست همراه باشید.

 

کلمه pp مخفف چیست؟

کلمه pp مخفف poly propylene است و معرف یکی از رایج‌ترین سلفون‌ها در بازار است که از مواد اولیه پلی پروپیلن تولید می‌شود که در مقاله سلفون pp چیست به کاربرد ها، ویژگی های ظاهری، نحوه تولید و انواع آن پرداخته ایم.

 

کلمه Bopp مخفف چیست؟

کلمه Bopp مخفف Biaxially Oriented Poly Propylene Films است. کلمه Bopp معرف نوعی از سلفون است که همانند سلفون PP از مواد اولیه پلی پروپیلن تشکیل شده اما روش تولید آن کمی پیچیده‌ تر است. در مقاله سلفون bopp چیست به نحوه تولید، انواع ، ویژگی های ظاهری و کاربردهای آن پرداخته ایم.

 

کلمه Cpp مخفف چیست؟

کلمه Cpp برگرفته از Cast poly propylene است و یکی دیگر از انواع سلفون است که از مواد اولیه پلی پروپیلن تهیه و تولید میشود و فرایند تولید آن نسبت به سایر سلفون ها متفاوت تر است و از طریق فرایند casting بدست میاید که در مقاله سلفون cpp چیست به صورت کامل به نحوه تولید، انواع ، ویژگی های ظاهری و کاربردهای آن اشاره کرده ایم.

 

کلمه Opp مخفف چیست؟

opp خلاصه شده کلمه orient polypropylene است. این سلفون نیز حاصل پلیمر شدن پلی پروپیلن است و یکی دیگر از سلفون‌های بسته‌بندی محسوب میشود که فرایند تولید آن بسیار شبیه bopp است. برای کسب اطلاعات کامل تر راجع به سلفون opp میتوانید به مقاله سلفون opp چیست مراجعه نمایید.

 

تفاوت سلفون bopp، cpp، pp و opp از نظر ویژگی‌های ظاهری و نحوه تشخیص آن‌ها از یکدیگر

تشخیص تفاوت سلفون opp و cpp و bopp و PP از نظر ظاهری و به صورت چشمی امکان‌پذیر نیست، زیرا از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما می‌توانید با توجه به میزان کشسانی و انعطاف پذیری، انواع آنها را از یکدیگر تشخیص دهید.

 

مقایسه سلفون bopp، cpp، pp و opp از نظر میزان کشسانی و انعطاف پذیری

  • سلفون pp دارای بافت نرم و انعطاف‌پذیری بوده و خاصیت کشسانی بالایی دارد. به صورتی که اگر آن را از هر جهتی بکشیم به راحتی کش می‌آید.
  • سلفون opp بدین صورت است که در صورت کشیده شدن از یک جهت کش می‌آید و در صورتی که آن را از جهت دیگر بکشید به دلیل بافت مستحکمی که دارد، پاره می‌شود. بنابراین سلفون opp از یک طرف خصوصیتی شبیه به Bopp دارد و از طرف دیگر مشابه pp است .
  • سلفون Bopp بافت محکم و خشکی دارد و خاصیت کشسانی ندارد و در صورت کشیده شدن در دو جهت پاره می‌شود. Bopp در اصل نوع ارتقاء یافته opp است و مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به opp دارد.
  • سلفون cpp دارای انعطاف پذیری و کشسانی بسیاری بوده و به راحتی از دو جهت کش میاید و تفاوت آن با سلفون pp در فرایند تولید آن است. تفاوت دیگری که سلفون cpp نسبت به سلفون pp دارد در میزان خشکی آن است به این صورت که cpp در زمان لمس حالت نرم تری نسبت به pp دارد. اگر بخواهیم Cpp را با bopp مقایسه کنیم، Cpp بسیار انعطاف پذیر تر از bopp است و از نظر مقاومت در برابر پارگی، ضربه، رطوبت (آب بندی) و سرما بهتر از bopp عمل میکند. اکثر سلفون‌های cpp به صورت شفاف تولید می‌شوند، تولید به صورت صدفی، مات و رنگی بیشتر بر روی سلفون‌های opp و bopp انجام می‌گیرد.

 

تفاوت سلفون bopp، cpp، pp و opp از نظر کاربرد

  • سلفون pp جهت بسته‌بندی لواشک و آلوچه، بسته‌بندی آجیل و خشکبار و بسته‌بندی شیرینی کاربرد دارد.
  • بیشترین کاربرد bopp در سوپرمارکت جهت بسته‌بندی صنایع غذایی مانند چیپس، پفک و بستنی است.
  • اکثر اوقات سلفون cpp به تنهایی استفاده نمیشود و به دلیل خاصیت کشسانی و انعطاف بالایی که دارد جهت بهبود کیفیت با دیگر لایه ها لمینیت میشود و مناسب کاربرد هایی است که مقاومت بسته بندی در برابر رطوبت و چربی حائز اهمیت است.
  • سلفون OPP علاوه بر کاربرد در صنعت مواد غذایی در موارد دیگر از جمله: بسته ‌بندی محصولات آرایشی بهداشتی، مواد شوینده، دارویی، لوازم تحریر، دخانیات و… هم به ‌کار می‌رود.

 

تفاوت سلفون ساده (PP) با سلفون BOPP در نحوه تولید

در فرآیند تولید سلفون PP مواد ذوب شده از قالب دستگاه به حوضچه آب سرد انتقال پیدا میکند اما در فرایند تولید سلفون BOPP غلتک های کشنده مواد جامد خارج شده از قالب را به سمت خود میکشد و سلفون از نظر کشسانی به حدی میرسد که دیگر قابلیت کشش ندارد. نمونه ی بارز این نوع سلفون را میتوان در بسته بندی چیپس و پفک دید که وقتی شما این سلفون را میکشید به جای کش امدن پاره میشود.

 

تولید سلفون opp و cpp و bopp و PP توسط کارخانه چابک پلاست

چابک پلاست به عنوان کارخانه تولیدکننده محصولات پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی به تولید و فروش عمده هر 4 نوع سلفون opp و cpp و bopp و PP با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می پردازد.  در صورت تمایل برای استعلام قیمت و درخواست تولید سفارشی مطابق با نیاز خود با شماره 02135000035 با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *