استرچ و مزایای استفاده از آن

همان طور که میدانیم استفاده از نایلون در زندگی روزمره انسان ها تاثیر بسیار زیادی دارد.برای مثال در کارخانه ها و اغلب شرکت ها از نایلون برای بسته بندی محصولات استفاده بسیار زیادی میشود .نایلون استرچ یکی از انواع نایلون هاست که استفاده و کاربرد های زیادی در روزمره بشر دارد.

نایلون استرچ و کاربرد های آن:

نام دیگر نایلون استرچ فیلم استرچ میباشد.این نوع از نایلون در استفاده روزمره خیلی به کار میرورد که در بسته بندی محصولات بسیار کاربرد دارد.

ویژگی های ظاهری نایلون استرچ :

این نوع از نایلون دارای قدرت انعطاف و کشسانی و حالت چسبندگی بسیار بالایی دارد و سطح این نایلون بسیار شفاف(براق) می باشد.
یکی از مزییت های مهم نایلون استرچ این است که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می باشد و در استفاده روزمره بشر کاربرد زیادی دارد.
یکی دیگر از مزییت های کاربردی نایلون استرچ این است که به خاطر کیفیت بسیار کاربردی آن بدون هیچ نگرانی میتوان کالا را توسط آن بسته بندی کرد به این دلیل که بخاطر توانایی محافظت آن در برابرآلودگی (گردوغبار)و رطوبت است. نایلون استرچ جزء یکی از مرغوب ترین و بهترین نایلون های موجود در بازار میباشد.

همانطور که گفتیم نایلون استرچ در بازار به سلفون استرچ معروف است.

سه دلیل وجود دارد که انواع مختلفی از نایلون استرچ را بیان میکند:

  • کیفیت
  • مقدار ضخامت
  • عرض

کیفیت نایلون استرچ بسته به نوع موادی که در آن به کار میرود تفاوت دارد.کارآمد ترین ماده ای که در نایلون استرچ به کار میرود پلی اتیلن میباشد که تز دو ماده اتیلن و آلفا الفین. ماده هایی که در نایلون استرچ باعث قدرت انعطاف و کشسانی استرچ میشود،هگزن و اوکتن هستند.

روش های تولید نایلون استرچ:

برای ساختن نایلون استرچ دو روش موجود است که درهرروش نایلون استرچ با ویژگی های مختلف تولید میشود.
روش اول: تمامی موادی که در بالا گفتیم طی مراحلی ذوب میشوند و از طریق فرآیند اکسترود به مرور ضخامت آن ها کم میشود تا لایه نازک ازجنس نایلون پلی اتیلن تشکیل شود .بعد آن را در در معرض هوای سرد گذاشته تا خنک شود. توجه داشته باشید برای ساخت این نوع نایلون نیاز به زمان زیادی داریم و به همین دلیل قیمت آن هم به مراتب بالاتر است.

روش های تولید نایلون استرچ

روش دوم: در روش دوم محصول نسبت به محصول اول از نظر قیمتی به شدت به صرفه و ارزان میباشد،و نحوه ساخت آن این است که مواداولیه که در بالا گفتیم ذوب کرده و از شکافی باریک عبور داده و بعد اطرافرولی خنک کننده میپیچیم و درنهایت محصول تولید میشود.سرعت ساختن این نوع از نایلون در روش دوم بسیار بالاست و در نتیجه کیفیت آن هم به مراتب کاهش می یابد.

قدرت کشسانی نایلون استرچ:

قدرت کشسانی نایلون استرچ به دلیل کاربردهای فراوان آن بسیار بالا است که معمولا در بسته بندی محصولات موجود در کارخانه ها استفاده میشود. نایلون استرچ تقریبا بین بازه 100 تا500 درصد کش می آید و اتفاقی برای آن نمی افتدو همانطور که در بالا گفته شد میزان کشش نایلون استرچ بسته مواد اولیه به کار رفته در آن است .

روش های استفاده از نایلون استرچ:

یکی از روش های استفاده از نایلون استرچ ، بسته بندی محصولات است که به سه روش میتوان اشاره کرد :

  • روش اتوماتیک:معمولا این روش در کارخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد که برش نایلون به روش کاملا خودکار میباشد.
  • روش نیمه دستی:سرعت در این روش به مراتب از روش دستی بالاتر است.
  • روش دستی:روشی که در استفاده روزمره در منزل استفاده میشود.

کاربرد نایلون استرچ:

نایلون استرچ یکی از کاربردی ترین از انواع نایلون ها می باشد که در صنعت ، کارخانه و منزل کاربرد بسیار زیادی دارد.به عنوان مثال: در منزل برای جلو گیری از رطوبت و آلودگی بعضی مواد غذایی ،باید آن را توسط نایلون استرچ محافظت کرد.در صنعت های مختلف هم برای آن که محصول مورد نظر سالم به دست مشتری برسد آن را با نایلون استرچ بسته بندی میکنند .
یکی دیگر از کاربرد های نایلون استرچ در فروشگاه های زنجیره میباشد .

مزیت های استفاده از نایلون استرچ :

مزیت های استفاده از نایلون استرچ

یکی از مزییت های استفاده از نایلون استرچ ،پوششی است که روی محصولات میدهد تا از ورود هر گونه آلودگی به محصول جلوگیری کند که این امر در سالم ماندن مواد غذایی تاثیر بسزایی دارد .یکی از مهم ترین مزییت های استفاده از نایلون استرچ صرفه جویی در هزینه هاست.استرچ ها از قیمت بسیارمناسبی برخوردار هستن و این امر باعث میشود هزینه های تولید کاهش بیابد.

تعریفی کوتاه از نایلون استرچ:

نایلون استرچ یا همان به اصطلاح فیلم استرچ به یک لایه پلاستیکی بسیار نازکی گفته میشود که به وسیله آن پوششی را روی محصولات ایجاد میکند.اگر به زبان ساده تر بخواهیم بگوییم نایلون استرچ همان سلفون است که ما میدانیم ومعمولا برای پیچیدن دور اجسام بکار میرود.

ویژگی های نایلون استرچ :

ضخامت نایلون استرچ معمولا بین بازه 12 تا 50 میکرون میباشد ،عرض آن بین 10 تا 150 سانتی متری،طول آن اغلب1000متر.
ویژگی دیگر این نوع از نایلون خاصیت چسبندگی آن و قدرت کشسانی زیاد آن میباشد که به راحتی دور اجسام پیچیده میشود ومیچسبد و به راحتی محصولات را پوشش میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *