تفاوت سلفون های غذایی و کیسه ای

از “سلفون” سالهاست که در بسته بندی های خوراکی استفاده میشود.این سلفون ها که امروزه استفاده بسیاری در بین مردم دارد دارای قابلیت 100 درصد تجزیه پذیری است و میتواند به راحتی به دامان طبیعت بازگردد. در ادامه به مبحث تفاوت سلفون های غذایی و کیسه ای نیز می پردازیم:
سلفون به دلیل نفوذ پذیری کم نسبت به باکتری ، رطوبت و چربی ها استفاده ی زیادی برای بسته بندی مواد غذایی دارد ، البته از این سلفون ها در پوشاندن گل های طبیعی و مصنوعی والبته درموقعیت های مختلفی نیز استفاده میشود تا بتواند آنها را زیبا تر جلوه دهد. در ادامه به انواع و موارد استفاده ی این سلفون اشاره خواهیم کرد.

سلفون ضخیم یا نازک؟

انواع مختلف سلفون ها

این انتخاب کاملا بستگی به نوع استفاده ی شما دارد.بعنوان مثال برای بسته بندی چیزی مثل شیرینی یا مواد خوراکی از سلفون هایی که ضخامت کمتر دارند استفاده میشود و این درحالی است که میبایست در بسته بندی کادو یا گل ها از سلفون های ضخیم تری استفاده کرد.همچنین ممکن است در حالی که سلفون ها دارای ضخامت یکسانی هستند ولی وزن های مختلفی داشته باشند که مسبب این تفاوت ، مواد بکار رفته تولید آن است.

انواع مختلف سلفون ها

سلفون ضخیم یا نازک؟

همانطور که قبل تر اشاره شد سلفون ها میتوانند برحسب ضخامت و شکل ، انواعی داشته باشند.سلفون ها موارد استفاده ی مختلفی در زندگی روزمره ی ما دارند که میتوان آن را به دو دسته ی سلفون های غذایی و سلفون های کیسه ای تقسیم کرد.

سلفون های غذایی:

همانطور که از نام اش پیداست ، این نوع سلفون ها در نقش یک روکش و پوشاننده بر روی مواد غذایی ایفای نقش میکنند که اصولا با همان شکل رول گونه ی خود شناخته میشوند ، به دلیل ضخامت کم و شفافیت مطلوب ، جلوه ای مناسب از مواد غذایی ای که تحت پوشش خود قرارداده است ارایه میکند و مانع نشست گرد و خاک بر روی محتویات تحت پوشش میشود.ساختار اولیه این سلفون ها را مواد “پی وی سی” یا مواد پلی اتیلن برپایه غذا است.این نوع سلفون ها به راحتی با دست قابل تغییر شکل و کنده شدن هستند و بنابراین دارای مقاومت به نسبت کمتری میباشند.
“سلفون غذایی” همچنین دارای تفاوت های دیگری نسبت به “سلفون کیسه ای” نیز میباشد ، از عمده ترین این تفاوت ها میتوان به تفاوت قیمتی و شکل تولید آنها اشاره کرد.
این سلفون ها نسبت به سلفون های کیسه ای به نسبت گران تر هستند و همچنین فرایند تولید آنها به گونه دیگری انجام میشود که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

سلفون های کیسه ای:

این سلفون ها که امروزه در زندگی روزمره ی ما بسیار مورد استفاده قرار میگیرد ، ساختار اولیه آنها را “پلی پروپیلن” تشکیل میدهد و اغلب در بسته بندی محصولات در اصناف مختلف مانند بسته بندی های آلوچه و لواشک و اجیل و خشکبار و.. مورد استفاده قرار میگیرد.این نوع سلفون ها با خاصیت براق بودن و شفاف بودن خود جذابیتی برای مصرف کنندگان تولید میکند که از طریق آن ، محصولات و محتویات داخل این کیسه ها به شکل نسبتا شفافی پیدا هستند.
این نوع سلفون ها نیز به دلیل اینکه در هنگام مصرف از مقاومت بالاتری برخوردار باشند ، دارای ضخامت بیشتری نسبت به سلفون های غذایی هستند تا بتوانند وزن و فشار وارده که توسط محتویات داخلی کیسه تحمیل میشود را بهتر مهار کند.

فرایند تولید “سلفون غذایی” و “سلفون کیسه ای” به چه شکل است؟

فرایند تولید

همانطور که اشاره شد ، این سلفون ها علاوه بر تفاوت هایی که در ساختار ، شکل و قیمت دارند ، اختلافی هم در روش و فرایند تولید آنها دیده میشود.
در قرایند تولید “سلفون های غذایی” مواد اولیه و جامد آن درون قیفی ریخته میشود که توسط سیلندر هایی که به دور سیلندر ماردون دستگاه بسته شده است تبدیل به مواد مذاب شده و به صورت خطی از طریق قالب به صورت خطی ، این مواد مذاب توسط کشنده به صورت خطی ریخته میشوند و توسط کشنده های غلتک تبدیل به سلفون های غذایی میشود.
همچنین در فرایند تولید “سلفون های کیسه ای” ابتدا مواد اولیه ی جامد داخل میکسر ریخته میشود در آن چند نوع از مواد اولیه دیگر با آن مخلوط شده و سپس توسط مکنده به داخل قیف هدایت شده و همانند فرایند تولید “سلفون های غذایی” این مواد ها توسط سیلندر تبدیل به مواد مذاب شده و پس از رد شدن از حوضچه ای از آب تبدیل به سلفون کیسه ای میشود.

جمع بندی

سلفون ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نیاز مصرف کننده میتواند توقع آنها را به خوبی برطرف کند و با خاصیت های کارامد خود و همچنین جذابیتی که حاصل میکند ، در سالیان سال محبوب مصرف کنندکان باقی بماند.امروز این سلفون ها در رنگ ها و همچنین طرخ های مختلف نیز به بازار عرضه شده تا بتواند جوابگوی سلایق مختلف نیز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *