تفاوت نایلون حبابدار درجه 1 و 2

 

نایلون‌های حبابدار از نظر کیفیت در دو نوع درجه ۱ و درجه ۲ تولید و روانه بازار می‌شوند. از آنجا که با توجه به کیفیت هر نایلون کاربرد آن میتواند متفاوت باشد، بنابراین بهتر است بدانیم تفاوت نایلون حبابدار درجه 1 و درجه 2 در چیست؟ در این مقاله به تفاوت نایلون حبابدار درجه 1 و 2 از نظر شکل ظاهری (رنگ، بو، قطر حباب و …) ، وزن، میزان مقاومت، مواد تشکیل دهنده ، نحوه تولید، تفاوت در کاربرد، و نحوه تشخیص حبابدار درجه 1 از درجه 2 میپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

تفاوت نایلون حبابدار درجه 1 و درجه 2 در میزان مقاومتشان و جلوگیری از برخورد و آسیب احتمالی به محصول

یکی از تفاوت های نایلون حبابدار درجه‌ ۱ و ۲ میزان مقاومت آن‌هاست. نایلون حبابدار درجه یک از مواد اولیه مرغوب تولید شده است و به دلیل کیفیت بالاتر ، مقاومت بیشتری در مقابل ضربه و جلوگیری از آسیب دارد. البته نایلون درجه دو نیز در برابر صدمات مقاوم است، ولی بهتر است برای محافظت از ظروف شکستنی قیمتی و با ارزش از نوع درجه 1 استفاده شود که درصد مقاومت بالاتری دارد.

 

تفاوت در ظاهر نایلون حبابدار درجه ۱ و ۲

پلاستیک حبابدار درجه یک و دو از نظر ظاهری بر اساس فاکتورهایی مثل رنگ، بو و میزان نرمی با یکدیگر تفاوت دارند.

حبابدار درجه یک، شفاف، بی رنگ و بدون بو است. اما نایلون درجه دو نسبت به درجه یک نرم تر، کمی کدرتر و مایل به رنگ کرمی است، و به دلیل اینکه از مواد بازیافتی تولید می‌شود بدون بو نیست و کمی بوی نامطبوع دارد.

 

تفاوت در قطر حباب نایلون حبابدار درجه 1 و 2

تفاوت دیگری که این دو نوع نایلون با هم دارند، قطر یا به عبارتی ابعاد حباب است. نایلون حبابدار درجه یک با قطر حباب 10 میلی‌متر(حبابدار ریز) و 20 میلی‌متر(حبابداردرشت) تولید می‌شود و نوع درجه دو فقط در قطر 10 میلی‌متر یا یک سانتی‌متر تولید و عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که هرچه سایز حباب بزرگتر باشد، استقامت و دوام نایلون بیشتر است.

 

تفاوت در وزن استاندارد پلاستیک حبابدار درجه 1 و درجه 2 در هر متر مربع

وزن، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باعث ایجاد تمایز میان پلاستیک‌های حبابدار درجه یک و درجه دو می‌شود. نایلون های ضربه‌گیر درجه یک نسبت به نایلون حبابدار یا پفکی درجه دو وزن کمتری دارند. زیرا در تهیه آن‌ها از پلی‌اتیلن درجه یک سبک استفاده می‌‍‌شود. با اینکه وزن نایلون حبابدار خیلی دقیق قابل محاسبه نیست، ولی نوع درجه دو حدود 25 درصد از نوع درجه یک سنگین‌تر است. برای مثال وزن 10 متر پلاستیک درجه دو، یک و نیم کیلوگرم است و 10 متر پلاستیک درجه یک فقط یک کیلوگرم وزن دارد. بنابراین ممکن است در هنگام خرید عمده نایلون حبابدار، نوع درجه دو گرانتر تمام شود، در حالی‌که متراژ و کیفیت آن نیز کمتر خواهد بود.

 

تفاوت مواد تشکیل دهنده و نحوه تولید حبابدار درجه 1 و 2

مواد اصلی تولید نایلون حبابدار، پلی اتیلن است. برای ساخت نایلون حبابدار درجه یک، از مواد اولیه پتروشیمی شامل پلی اتیلن سبک و سبک خطی استفاده می‌شود. در صورتی‌ که برای تولید نایلون حبابدار ارزان قیمت ترکیبی از پلی اتیلن و مواد بازیافتی به‌ کار می‌رود. در واقع مواد اولیه‌ای که برای تهیه نوع درجه دوم این نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد، از بازیافت محصولات پلی‌اتیلنی و پلی‌اتیلنی سبک خطی بدست آمده است.

 

تفاوت در کاربردهای پلاستیک حبابدار درجه 1 و 2

حبابدار درجه 1 برای بسته‌بندی کالاها و محصولات با اهمیت بالا و آسیب پذیر در برابر ضربه، کاربرد دارد. بیشترین استفاده آن نیز در بسته بندی محصولات غذایی و بهداشتی است. زیرا مواد اولیه آن‌ها مرغوب‌تر و با کیفیت‌تر است. به طور کلی می‌‌توان گفت که برای تهیه و تولید محصولات پلاستیکی که با مواد خوراکی، پوشاک، دارویی و بهداشتی در تماس هستند، از مواد اولیه نو و باکیفیت و درجه ۱ استفاده می‌ شود؛ چرا که در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیر و بسیار خطرناکی برای افراد ایجاد می‌شود. اما با توجه به اینکه برای تولید نایلون حباب دار درجه 2 از مواد بازیافتی استفاده می‌شود، برای چنین مواردی مناسب نیستند و بیشتر جهت محافظت از مبلمان، یخچال، قطعات خودرو و سایر لوازمی که بهداشت آن‌ها الویت چندانی ندارد، به‌کار می‌رود.

 

نحوه تشخیص حبابدار درجه 1 از درجه 2

  • رنگ: یکی از پارمترهایی که به تشخیص انواع نایلون ضربه گیر کمک می‌کند، رنگ آن است. نایلون ‌های درجه یک شفاف و بی رنگ بوده و نایلون‌ های درجه 2 کمی کدر و مایل به رنگ کرم هستند. استفاده از مواد اولیه ناشی از بازیافت پلاستیک‌ها، باعث تیره شدن نوع درجه دوم می‌شود. پس هنگام تشخیص فرق نایلون درجه یک و درجه دو بر اساس رنگ توجه نمایید که کدر بودن رنگ، نشان دهنده نایلون درجه 2 است.
  • بو: از دیگر شاخص‌هایی که برای تشخیص این دو پلاستیک حباب دار به کار می‌رود، بو است. نایلون حبابدار درجه 1 بویی ندارد ولی نایلون‌ های درجه دوم چون از مواد اولیه بازیافتی تولید می‌شوند، رایحه تند، نامطبوع و زننده‌ای دارند.
  • ضخامت: از دیگر وجوه تمایز نایلون‌های حبابدار درجه یک و درجه دو، ضخامت و وزن آن‌هاست. هر یک متر مربع نایلون ضربه گیر درجه 1 بین 100 تا 110 گرم وزن دارد، در صورتی که ضخامت و سنگینی هر متر مربع درجه دوم بین 125 تا 130 گرم است.
  • متراژ: هر دو نوع نایلون از نظر متراژ برابر هستند.
  • جنس: با مقایسه جنس و میزان نرمی نیز می‌توان تفاوت نایلون حباب دار درج یک و نایلون حباب دار درجه دو را تشخیص داد. بهتر است بدانید که نوع درجه دو این نایلون، نرم تر از نوع درجه یک است.

 

از نظر قیمت استفاده از نایلون حبابدار با مواد درجه یک به صرفه تر است یا مواد درجه 2

بدون شک قیمت هر یک کیلوگرم پلاستیک حبابدار درجه 1 بیشتر از هر یک کیلوگرم پلاستیک درجه 2 است. البته در هنگام خرید نایلون حبابدار، باید به متراژ و وزن هر متر مربع نیز توجه شود که از نظر هزینه حتما مقرون به صرفه باشد. اینکه استفاده از کدام نوع برای شما مقرون‌به صرفه‌تر است، به نیاز و نوع استفاده شما از نایلون دارد. اگر کار شما به گونه‌ای است که کیفیت، بهداشت و مقاومت برایتان، اهمیت دارد، نایلون با مواد اولیه درجه یک برای شما بهتر است. اما چنانچه کمیت و تعداد برای شما اولویت دارد و کیفیت و بهداشت چندان برایتان مهم نیست، استفاده از نایلون‌های درجه دو که با مواد بازیافتی تولید شده‌اند، مقرون به ‌صرفه‌تر هستند و باعث کاهش هزینه شما می‌شوند.


نایلون حبابدار یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت بسته بندی است. این نایلون نه تنها محصولات را بسته بندی می‌کند، بلکه مانند یک عایق ضخیم و مقاوم، آن‌ها را از آسیب‌ها و صدمات حفظ می کند تا تغییری در ظاهر و کیفیت محصول به وجود نیاید.
کارخانه چابک پلاست به عنوان تولید کننده نایلون حبابدار انواع حبابدار درجه 1 و درجه 2 را با قیمت استثنایی و بر اساس نیاز مشتریان تولید میکند. برای استعلام قیمت نایلون حبابدار کیلویی و درخواست تولید مطابق با نیاز خود با شماره 02135000035 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *