تفاوت استرچ صنعتی و غذایی

استرچ غذایی که در صنعت با عنوان تخصصی پلی ونیل کلراید یا همان PVC شناخته شده است را با نام سلفون غذایی می شناسند. و استرچ صنعتی با نام اختصاری (PE) به سلفون مبلی یا پالت بند معروف است. در این مقاله راجع به تفاوت استرچ صنعتی و غذایی از نظر ویژگی های ظاهری و تفاوت مواد اولیه و فرایند تولید آنها و میزان مقاوت و انعطاف پذیری این دو استرچ به طور کامل توضیح میدهیم. با ما همراه باشید.

تفاوت مواد اولیه استرچ غذایی و استرچ صنعتی

استرچ صنعتی از پلی اتیلن سبک خطی تولید می شود ولی استرچ غذایی از پی وی سی تولید می شود.

 

تفاوت استرچ صنعتی و غذایی در نحوه تولید

فرآیند تولید استرچ صنعتی: در مرحله اول مواد اولیه پلی اتیلن سبک خطی همراه با مواد افزودنی مثل چسب با یکدیگر ترکیب شده و داخل قیف دستگاه تولید استرچ ریخته می شوند. سپس قیف از طریق سیلندر ماردون مواد اولیه را به سمت جلو هدایت می کند. ماهیت مواد اولیه به صورت جامد است و در حین عبور از مسیر توسط المنت هایی که روی سیلندر تعبیه شده اند به مواد مذاب تبدیل می شوند . در انتهای مسیر سیلندر یک قالب خطی وجود دارد که کمک می کند مواد مذاب به صورت یکدست و خطی روی یک قالب سرد ریخته شوند. وظیفه این قالب سرد تبدیل مجدد مواد مذاب به حالت جامد و ایجاد استرچ صنعتی است. در نهایت استرچ صنعتی توسط غلتک های کشنده و غلتک های جمع کننده به صورت رول تولید می شوند.

فرایند تولید استرچ غذایی: ابتدا مواد PVC همراه با مواد افزودنی ترکیب می شود. لازم به ذکر است که داخل این ترکیب از مواد روغنی جامد نیز استفاده می شود که به دلیل تماس مستقیم سلفون با مواد غذایی باید دارای تاییدیه بهداشت باشند. مراحل تولید استرچ غذایی تقریبا مشابه روش تولید استرچ صنعتی است. به این صورت که مواد PVC داخل قیف ریخته شده و توسط سیلندر ماردون به سمت جلو هدایت می شوند. در حین مسیر نیز توسط المنت های دستگاه به مواد مذاب تبدیل شده و از طریق قالب خطی روی یک سیلندر خنک ریخته می شوند و استرچ غذایی را تولید می کند.
تنها تفاوت استرچ غذایی و صنعتی از نظر فرایند تولید اینست که استرچ غذایی پس از تولید بلافاصله وارد یک دستگاه وکیوم و یا خلاء می شوند. در این دستگاه منافذ هوای بین رول های استرچ غذایی خارج می شود و استرچ حالت شفاف پیدا می کند.

 

تفاوت استرچ صنعتی و غذایی در میزان مقاومت

استرچ غذایی به نسبت استرچ صنعتی از مقاومت کمتری برخوردار است، چون استرچ غذایی ضخامت کمتری نسبت به استرچ صنعتی دارد و نازک تر است. استرچ صنعتی ضخیم تر است، به همین دلیل قدرت کشش و استحکام بیشتری دارد.

 

تفاوت استرچ صنعتی و غذایی در میزان انعطاف پذیری و کشسانی

استرچ صنعتی به دلیل ضخیم بودن نسبت به استرچ غذایی از حالت کشسانی بیشتری برخوردار است.

 

تفاوت های ظاهری استرچ غذایی و صنعتی

از نظر رنگ: رول استرچ غذایی کمی مایل به زرد دیده میشود، اما لوله مقوایی داخل رول استرچ به راحتی قابل مشاهده است . پس از باز کردن رول و زمانی که یک لایه از آن بر روی مواد غذایی، سالاد یا شیرینی و آجیل کشیده میشود، استرچ غذایی کاملا بی رنگ، براق و شفاف است و محتویاتی که در زیر آن قرار میگیرد کاملا واضح دیده میشود. اما استرچ صنعتی شیری رنگ بوده و به علت پیچش چند لایه استرچ به دور رول، لوله مقوایی داخل آن کاملا قابل مشاهده نیست و کدر است.

از نظر بو: استرچ صنعتی بوی خاصی ندارد اما استرچ غذایی به دلیل داشتن مواد افزودنی روغنی بویی شبیه به روغن جامد دارد.

از نظر ابعاد: هر دو استرچ در ابعاد مختلف قابل تولید هستند اما ابعاد عمومی که معمولا در بازار عرضه می شود، برای رول استرچ غذایی عرض 39 سانت و طول رول 500 و 1000 متر است و برای استرچ صنعتی عرض 50 سانت و متراژ 100 ، 200 ، 500 ، و 1000 متر است.

از نظر ضخامت: ضخامت استرچ غذایی عموما 10 تا 12 میکرون و استرچ صنعتی 23 میکرون است.
از نظر نرمی: از این جهت تفاوت چندانی ندارند، اما اگر بخواهیم ریز بینانه تر بررسی کنیم، استرچ غذایی به دلیل ضخامت کمتری که نسبت به استرچ صنعتی دارد، نرم تر است.
از لحاظ قیمت: چون فرآیند تولید استرچ غذایی خاص بوده و مواد اولیه آن گران تر است، قیمت آن از استرچ صنعتی بیشتر است. ولی مواد اولیه استرچ صنعتی قیمت پایین تری دارد و هزینه تولید آن نسبت به استرچ غذایی کمتر است.

مزایا و کاربردهای استرچ غذایی و استرچ صنعتی

مهم ترین مزیت و ویژگی استرچ صنعتی کشسانی فوق العاده بالای آن است که این ویژگی باعث می شود تا بیشتر در صنایع بسته بندی کاربرد داشته باشد. برای مثال در بسته بندی مواد غذایی، نوشیدنی، لوازم خانگی و … مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دقت نمایید، در تریلر ها و خاورهایی که آب معدنی حمل می کنند، معمولا باکس های آب معدنی روی پالتی چیده شده که این پالت ها توسط استرچ صنعتی پیچیده شده اند. این کار از نشستن گرد و خاک روی آب معدنی ها جلوگیری می کند و باعث می شود آب معدنی ها با نظم و مرتب روی پالت ها قرار بگیرند.
مهم ترین مزیت استرچ غذایی بهداشتی بودن آن است که این اطمینان را به ما می دهد تا در مصارف غذایی، مانند پک کردن انواع سالاد و غذا یا پک کردن مواد پروتئینی گوشتی از آن استفاده کنیم تا از نشست گرد و خاک و آلودگی‌ بر روی آن ها جلوگیری کنیم.

 

چابک پلاست نامی آشنا در صنعت تولید نایلون استرچ

چابک پلاست با سالها تجربه در تولید انواع نایلون استرچ ، یکی از پیشروان این حوزه است و با بهره گیری از بهترین مواد اولیه و ماشین آلات پیشرفته به تولید انواع نایلون استرچ صنعتی و غذایی با کیفیت عالی، کشسانی و مقاومت بالا و قیمت مناسب میپردازد. فیلم استرچ چابک پلاست در سایز و ابعاد متنوع و برای کاربردهای متنوعی مانند بسته بندی مواد غذایی، کالاهای صنعتی مناسب هستند. چابک پلاست به عنوان کارخانه تولیدکننده محصولات پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی علاوه بر نایلون استرچ، محصولات دیگری مانند نایلون حبابدار، سلفون بسته بندی، نایلون شرینگ و … نیز تولید میکند
اگر به دنبال نایلون استرچ با کیفیت و قیمت مناسب هستید میتوانید با شماره 02135000035 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *